Takaisin kaikkiin tapahtumiin

audiovisuaalinen ilta

  • Studio GNTV 18 Ritokalliontie Helsinki, Uusimaa, 00330 Finland (kartta)

Kuva: svitava.org

Ateljee GNTV:llä järjestettävässä, nähtävää ja kuultavaa sisältävässä tapahtumassa esiintyvät italialainen mediataiteilija ja livekoodaaja Francesco Corvi sekä Tommi Grönlund, Janne Kivistö, Juho Laitinen, Petteri Nisunen, Mika Taanila ja Marko Vuokola.

kuva: Mika Taanila

Mika Taanilan lyhytelokuva Täydellisen pimennyksen vyöhyke pohjautuu Geodeettisen laitoksen vuonna 1945 Kokkolan Poroluodolla ns. täydellisen auringonpimennyksen aikana taltioimaan filmi- ja ääniaineistoon. Teokseen kuuluu kaksi erillistä 16mm filmikelaa: positiivi (aurinko) ja negatiivi (kuu). Elokuvavälinettä käytettiin mittaamaan Euroopan ja Pohjois-Amerikan välistä tarkkaa maantieteellistä etäisyyttä kameran liikehavaintojen, lyhytaaltoradion äänisignaalien ja matemaattisten laskelmien avulla.

George Brecht oli kemisti, käsitetaiteilija ja säveltäjä. John Cagen kokeellisen musiikin kurssin innoittamana hän kehitti ns. tapahtumapartituurin periaatteen, jossa kirjoitetun ohjeistuksen tarkoitus on muuttaa arkinen toiminta tai ilmiö esitykseksi. Tapahtumapartituureista tuli Fluxus-ryhmittymän keskeinen toimintatapa. Teoksessa Drip music vesipisara pudotetaan tyhjään astiaan. Two durations koostuu kahdesta komponentista, jotka ovat “punainen” ja “vihreä”. Viides sinfonia on virtuoosikappale kuuntelijalle.

kuva: Marko Vuokola

Steve Reichin Pendulum music on prosessimusiikin klassikko ja samalla puhdaspiirteistä audiovisuaalista ilmaisua: teos kuulostaa siltä, miltä se näyttää.

Francesco Corvi kertoo esityksestään seuraavaa: “In live coding concerts it is common practice to project the laptop screen revealing the code generating music and images, and to enhance the liveness of the performance. While this decision is often approached as an attempt to explain the technical process behind the work, in Beyond the Screen this projection becomes a means to blur the boundary between the creation of the artwork (poiesis) and the aesthetic experience it provides. This creates a hypermediated performative idiom where the code itself and the resulting sounds and images on the screen enter in a dialogue merging one into the other.

Instead of emphasizing the act of typing out code in front of the audience, this approach shifts the focus towards the performer's ability to embody the software they are creating on stage. This entails their capacity to react to emergent behaviours and the strive to seek for new desirable balances in complex configurations of visual and sonic process. In this context, the projection ceases to be a mere representation of the laptop screen, but instead becomes a virtual space to be explored during the performance, serving as a dynamic score generating the music and as a canvas where the code itself is transformed into evolving images that engage in a dialogue with the music.”

Konsertin väliajalla Tommi Grönlund soittaa levymusiikkia.

Yhteistyössä Aalto-yliopiston Media Labin ja Keskustakirjasto Oodin kanssa järjestämme myös Francesco Corvin live coding -työpajan perjantaina 22.3. klo 18–21. Kaikki ovat tervetulleita tähän maksuttomaan tilaisuuteen..

——-

OHJELMA
George Brecht: Two durations (1961)
George Brecht: Symphony No.5 (1966)
George Brecht: Drip music (1959)
Mika Taanila: Täydellisen pimennyksen vyöhyke (2016)
Steve Reich: Pendulum Music (1968)
--
Francesco Corvi: Beyond the screen (2024)

LIPUT
5–30€, maksa mitä haluat

Aikaisempi tapahtuma: 22. maaliskuuta
live coding workshop with Francesco Corvi
Myöhempi tapahtuma: 3. toukokuuta
The Great Learning, Paragraph 5